Dag 1 på SETT #SETT2015

I dag har jag varit på fem föreläsningar. Man kan tro man ska hinna mer kanske? Men det är en hel del tid som går till att stå i kö. Man kan inte boka in sig på föreläsningar utan man får ställa sig i kö i god tid om man vill ha plats. Enklast var  det att få plats på passet som började kl 17:00 (undrar varför) Ett tips är att välja en väldigt intressant föreläsning vid den tiden. Vilket jag lyckades med.

Jag tänker försöka sammanfatta min dag:

Digitala resurser utmanar synen på lärande och kunskap – Anna Åkerfeldt

Den 26 september disputerar Anna Åkerfeldt i didaktik med avhandlingen ”Didaktisk design med digitala resurser. En studie av kunskapsrepresentationer i en digitaliserad skola”.

Hon pratade mycket om hur användningen av digitala resurser har ökat i skolan, de traditionella undervisningsmetoderna sätts nu på spel. Vi är ganska duktiga på att låta eleverna använda digitala lösningar i första arbetsprocessen men när de ska bevisa sin kunskap då tar vi ifrån dem dessa och lägger fram papper och penna och traditionella prov.  Måste vi göra så?

Hon påpekade också det vi kunnat läst om nu den farliga skärmtiden!!

Hur länge ska de få sitta framför skärmen?

VAD individen gör är mer centralt än INTE hur LÄNGE.

Vi vill gärna dela upp allt i den verkliga världen och i den digitala på nätet. Men som ett exempel Anna visade hennes dotter filmar när hon hoppar på studsmattan. Hon får sedan kommentarer om detta på nätet. Hon rör sig, hon är ute men hon är samtidigt på nätet i ett socialt sammanhang. Vi kan inte se detta som två världar som ska stå emot varandra.

Hon nämnde även Elias Giertz som är en ung drivande kille, han föreläser, går i skolan, jobbar som redaktör och driver eget företag…Är skolan gjort för honom? Kan vi bemöta och utmana dessa ungdomar, som vill som kan som vågar? Han skrev ett inlägg om våra nationella prov och på sättet dessa utförs. Detta borde alla läsa. 

Skolan måste vara meningsfull vi måste våga utvecklas och förändras och våga gå mot framtiden.

Alla Får extra anpassning – Ulrika Brolinsson och Tobias Berger 

Hur kan man göra undervisningen tillgänglig för alla elever? Ulrika pratade om när elever behövde anpassningar och ett digitalt verktyg de fick iPads.

Det här blir som att få en medalj jag är dum i huvudet känner sig utpekad, det är inte lika villkor. Nu har alla iPad då är det okej! Vi är som alla andra, ingen ser vilka anpassningar som iPaden har.

Man utbildar även föräldrarna på de ”appar” eller anpassningar som eleverna har. Eleverna blir experter på sitt verktyg. Det är viktigt för att de ska bli självständiga.

Det pratades även om smartphones vara eller inte vara i klassrummet. Men oj de kanske använder den till annat. (minns att jag ofta satt och ritade, eller tänkte på något helt annat det syntes inte men jag var inte mer närvarande för det) Ulrika pratar om att oftast åker mobilen upp när de är färdiga med sin uppgift. Kan detta vara en lugnande effekt i paus? Istället för att bråka med kompisen, prata osv?? tåls att tänka på!

Men vi säger NEJ är du klar ska du få en extra uppgift! Tänk dig att du klippt din gräsmatta när du är klar är du ganska nöjd men då kommer mannen/frun och säger nu när du är klar med vårt gräs kan du klippa grannens.

Det är vi inte så sugna på vi var ju klara!!

 

Nej vi låser in mobilen det är bättre!! Men om detta är mitt hjälpmedel??? ska vi då låsa in den? Vi måste sluta se denna enkla väg ut när vi är rädda för att prata om sådant som inte fungerar!

Våga testa – Linda Larsson

Linda bjöd in till sitt klassrum, de lär sig ett nytt språk, programmeringsspråket, de kodar. Många bra exempel på hur man kommer igång. Länkar och tips hittar ni här

Vi måste bara VÅGA…. utmana oss själva och våra elever. Lära tillsammans. Häftigt var att Linda hade med två elever som kom upp på scenen och visade ett verktyg som de jobbar med Kahoot. Detta är ett verktyg för att göra en frågesport. Vi fick ta fram våra smartphones och svara på frågor. Ämnet var frågor om saker de föreläst om hade vi lyssnat? kunde vi svaren? över 200 deltagare ganska häftigt.

FullSizeRender 11

Sluta Whina – Jonas Hällebrand

Efter PIM, DIU, IKT, 1-1 och BETT så står ni där och undrar ”och nu då?” Det är INTE verktygen utan engagemanget det hänger på och nyfikenheten att gå vidare som inspirerar alla att fortsätta.

Har ni förändrat ert arbetssätt.?  Eller kör ni samma uppgifter men digitala?

Nu kan vi detta nu stannar vi här, har ni hört det? Jag kan ju detta verktyget så nu använder vi detta. Att stanna är att ta ett steg tillbaka

Sedan det jag tycker är så viktigt, vi ska i skolan ha allt inlåst osynligt.

Vad är det som är så hemligt? Det vi gör i skolan??? Varför låser vi in allt?

Jonas berättar att eleverna har egna bloggar, de skapar dem själva de svarar på uppgifter här. Denna bloggen följer dem genom skolan, det är DERAS. Det blir också en tydlig lärprocess. Det är på riktigt!

 

Andra verktyg som de jobbar med:

  • Mentometer
  • Kahooht
  • Youtube
  • Soundcloud
  • iMovie
  • Jing
  • Blogg
  • Geogebra
  • Popplet

VARFÖR??? Sharing is caring

Vilja att lära – Christina Löfving

Christina pratar om hur de jobbar i klassen. De vann webbstjärnas bloggtävling 2013 – Jamals kompisar. De testar just nu att koda, programmera. Hon pratar om att det är inte alltid roligt att lära… Hon berättar om när hon själv försökte lära sig programmera hur arg hon var när det inte fungerade. Hur hon trillade ner i gropen lärgropen ibland måste man ner i den, få hjälp och tillsammans ta sig upp igen. Det blir kul när man kommer över hindret. Att känna att jag lyckades!

En skola i en digitaliserad värld – Camilla Askebäck Diaz, Marie Nilsson och Zarah Wilterius

Södermalmskolan har medvetet satsat på digital utveckling de senaste fem åren. De gick från ett fåtal stationära personaldatorer och en halvfungerande datorsal 2009 till en skola där digitala verktyg och ett digitalt förhållningssätt är en självklarhet 2015. Hur har de gjort och hur har de lyckats?

Skolledning-förebilder

De har en ledning som visar vägen  och som är förebilder. Det skrivs inte ut en massa papper, det kommer digitalt, möte bjuds in via digital kalender osv.

Personal-inspiration

Personalen inspirerar varandra i klassrummet är alla välkomna för att se hur gör hon/han? Vi lär av varandra.

Tid-Driv

De har en grupp som jobbar med utvecklingen inplanerade möten. De har en Förstelärare som driver IKT, har möjlighet att grotta ner sig (det måste inte alla göra) Pedagogerna har ideén om vad de vill göra men vill veta hur gör jag det bäst.

De har fortbildningar och workshops på skolan för all personal

FullSizeRender 3

 

Vad gör de då?

FullSizeRender 9

Appar som de använder:

  • Croak it
  • Dragon Dictation
  • Garage band
  • Phoster
  • QR koder

Ja detta var en liten sammanställning av de föreläsningar jag besökte i dag. Vissa saker tar man med sig lite extra en viktig sak som jag ofta påpekar själv är att det får aldrig hänga på vilken personal eleven får som avgör vilken undervisning de får och OM man jobbar digitalt eller inte.

Idag sa Camilla att de har en Digital plan för elever i olika årskurser detta styr, inte styrt av vilken lärare man råkar ha.

Det är viktigt, det är inte vad jag vill och tycker, det är vad mitt uppdrag säger att jag SKA utföra. Vill jag inte det så bör jag söka mig ett annat jobb.

Tack för i dag säger en trött med nöjd Nina

 

 

Detta inlägg publicerades i SETT2015 och märktes . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar